E-handel

E-handel och grundläggande begrepp

E-handel är handel som sker över Internet. E-handel kategoriseras ofta som nätbutiker och nätauktioner. Den som handlar över nätet erbjuds olika betalningsalternativ. Omsättningen i Sverige har ökat ordentligt de senaste åren.

Beräkningar har visat att e-handelns omsättning ökade från 4,8 miljarder 2005 till hela 77 miljarder sex år senare. Enligt Statistiska Centralbyrån ökade handeln med ytterligare 70 % året därpå. Nätet har förändrat förutsättningarna till det bättre, inte minst för mindre företag. Det mesta går att köpa på nätet idag och utvecklingen fortsätter i samma takt. Internet har samtidigt tvingat ovilliga att ta steget till Internet; den som inte finns där finns inte överhuvudtaget.

H&M ska ta över den ryska e-handeln, enligt tidningarna. H&M är ett av världens största klädföretag och Ryssland är världens största land. Ryssland är naturligtvis intressant ur e-handelns perspektiv. Ett stort land med stor befolkning är som gjort för e-handel. En av många fördelar med e-handel är just att fysiska butiker inte är nödvändiga, utan istället handlar det om logistik.

Den som vill lära sig mer om e-handel behöver känna till några begrepp. Ren e-handel, partiell e-handel och distanshandel är några begrepp du behöver hålla koll på. Ren e-handel är produkter som är helt digitala, exempelvis e-böcker. Partiell e-handel är dock produkter som inte är helt digitala, där traditionell leverans sker. Distanshandel är precis vad det låter, handel där köparen inte besöker säljarens fysiska lokal. Det kan exempelvis vara e-handel eller postorder via telefon eller brev.

Andra begrepp är B2B, B2C, C2C, B2G, B2B2C som beskriver mellan vilka handeln sker. B2B är business to business, B2C är business to consumer, C2C är consumer to consumer, B2G är business to government och B2B2C är business to business to consumer. Ett sista begrepp som kan vara bra att ha kännedom om är social commerce, vilket är precis vad det låter som – e-handel som sker via sociala medier som Facebook, Youtube och Twitter.

e-handel